גמילה מהנקה והכרת מזונות מוצקים לתינוק



לגמילה הדרגתית מהנקה והכרה הדרגתית של מזונות מוצקים יש חשיבות עליונה בבריאות הכוללת של התינוק. הכרת מוצקים לא נכונה ומהירה מידי עלולה לגרום לאלרגיות למזון ולהתבטא במצבים רבים כגון דלקות אוזניים חוזרות, אסטמה, זיהומים חוזרים בדרכי הנשימה, בעיות במערכת העיכול ועוד. איגוד רופאי הילדים האמריקאי קובע כי יש להניק לפחות שנה. מעל שנה זה תלוי ברצון האם ורצון התינוק. להנקה יתרונות רבים אותם אסקור בכתבה אחרת. הצורך לטעום אוכל עולה בסביבות חצי שנה, אם כי זה שונה מתינוק לתינוק, ולכן אין ללחוץ על התינוק להתחיל עם מוצקים. בגיל חצי שנה מפתח התינוק נטייה ללעוס ולנשוך. כמו כן בגיל זה התינוק יכול כבר לשבת עם תמיכה ולכן יכול להתחיל לאכול מזון מוצק יותר.

בחשיפה הראשונית יש לתת לתינוק להתנסות במזונות, לשחק איתם. בשלב הראשוני המזון אינו מקור קלורי כי אם כחוויה והתנסות, ולכן חשוב לתת לו את המזון לאחר הנקה. רצוי לתת מזונות איתם יכול התינוק לשחק באצבעות כגון ירקות ופירות מאודים מעוכים. אם התינוק לא מעוניין לטעום, מומלץ לדחות את הניסיון בכמה ימים. לא מומלץ להתחיל בזמן שהתינוק חולה. לשים לב לאפשרות של שאיפה של מזון, לא לתת לתינוק מזון בשכיבה. הכרת המזונות והכנסתם לתפריט התינוק מתבצעת בנפרד, במרווח של שבוע. כל שבוע מוסיפים מזון נוסף. יש לשים לב לפריחה, נזלת, גירוי בפי הטבעת, פצעים בפה, בעיות במערכת העיכול כגון גזים, עצירות, שלשולים, קוליק. אם יש תגובה כל שהיא יש להפסיק לשבוע את מתן המזון. אחרי שבוע מנסים שוב לתת את אותו מזון. אם התגובה חוזרת יש לעשות הפסקה ארוכה של כחצי שנה. מזונות הידועים כאלרגנים במשפחה יש לדחות לגיל שנה. ההמלצה של ארגון רופאי הילדים האמריקאי לדחות מוצרי חלב לגיל שנה.


הנחיות כלליות לגבי סוגי המזונות לגמילה מהנקה

מזונות עם סיבים יש לתת בעדינות. הקליפות של הירקות, הפירות והדגנים עשירים בסיבים. כמו כן ישנם ירקות העשירים במיוחד בסיבים, איתם מומלץ לחכות. פירוט בהמשך. תחילה יש לקלף פירות וירקות לאחר שבושלו עם הקליפה. יש להבין כי זוהי פגישתה הראשונה של מערכת העיכול של התינוק עם מזון. מערכת זו לרוב אינה שלמה ולכן יש לנהוג בה בעדינות. המזון ההתחלתי, בשנת החיים הראשונה, צריך להיות עתיר שומן (50-60% מסך כל הקלוריות). שומן הוא אב המזון החשוב ביותר לגדילה בשנת החיים הראשונה, בה בתינוק משלש את גודלו.

אין לתת מזון עם סוכר, ממתיקים מלאכותיים, חומרי שימור וצבעי מאכל.

שלבי הכרות המזון לתינוק הנגמל מהנקה

שלב א':
מתחילים מפירות וירקות, כשפירות הדר משאירים לאחר גיל שנה: בננה מעוכה, רסק תפוחים, אפרסק מבושל, בטטה מעוכה, פירות יבשים מושרים וכו'. חימום פירות מפחית אלרגניות ולכן מומלץ לעשות קומפוט פירות. בירקות מתחילים עם ירקות שורש (בטטה, גזר) ממשיכים עם הדלועיים (דלעת, קישוא, דלורית) . את הסולניים מומלץ לתת מעל גיל שנה בגלל הפוטנציאל האלרגני שלהם – חציל, עגבנייה, תפוח אדמה, פלפל. מומלץ להתחיל עם ירקות, מעוכים, מאודים, אפויים ורק בסוף טריים. מקורות טובים לשומן – טחינה משומשום מלא, שקדייה, אבוקדו, חמאת בוטנים טבעית.

שלב ב':
הוספת דגנים ללא גלוטן – אורז, כוסמת, דוחן, קינואה, תירס.

שלב ג':
דגנים עם גלוטן – שיבולת שועל, שיפון, חיטה ומוצריה, שעורה (גריסים)

שלב ד':
סוף שנה ראשונה, הכרת קטניות (מומלץ להתחיל עם קטניות קלות לעיכול כגון עדשים, מאש ואפונה יבשה), עוף מכובס, דג ים צפוני כגון סלמון, הליבוט, סול, בקלה.

מאחר וירקות הם מקור חשוב לסידן, יש להתחיל במיצי ירקות של סלרי, גזר, חסה מגיל 7 חודשים ובהדרגה לעבור לירקות טריים.


לילך נהרי-נטורופתית מומחית