חומצות שומן מסוג אומגה 3 ומחלות לב


מאת: ד"ר דן קרת , נטורופת ND MD


עדויות מניסויים קליניים ואפידמיולוגים מציעות שחומצת שומן רב בלתי רוויה מסוג אומגה 3 היא בעלת תפקיד חשוב במניעת מחלות לב. מקורות תזונתיים לחומצת שומן אומגה 3 כוללים שמני דגים העשירים בחומצות שומן אלה (כאשר המוכרות הן EPA ו - DHA ) וצמחים העשירים בחומצת שומן מסוג אומגה 3 הנקראת אלפא לינולנית.

הוצעו מספר מנגנונים המסבירים את ההשפעה המגינה על הלב של חומצת שומן אומגה 3, כולל תפקיד נוגד הפרעה בקצב הלב (ANTIARRYTHMIC), הפחתת רמות שומנים ותפקיד נוגד קרישי דם.

דגים הם מקור חשוב לחומצת שומן אומגה 3 בתזונה האמריקאית. במאמר שהתפרסם ב – JAMA באפריל 2002 אודות צריכת דגים ו אומגה 3 והסיכון למחלת לב בנשים, אומר שככל שצריכת הדגים הייתה גבוהה יותר כך ירד הסיכון למחלת לב (הסיכון הנמוך ביותר בצריכה של 5 או יותר פעמים בשבוע צריכת דגים). במקביל, לנשים עם צריכה גבוהה של אומגה 3 היה סיכון נמוך למחלת לב. צריכה של דגים ו אומגה 3 הראתה קשר הפוך חזק יותר למוות ממחלת לב, מאשר להתקף לב (כלומר מניעת מוות הייתה משמעותית יותר ממניעת התקף הלב). בקרב נשים, צריכה גבוהה של דגים ושל חומצת שומן אומגה 3 קשורה לסיכון נמוך למחלת לב, בעיקר מוות כתוצאה ממחלת לב.

במאמר אחר המתייחס למחקר האחיות בנוגע לצריכת דגים ו אומגה 3 והסיכון לשבץ, בהשוואה לנשים שאכלו דגים פחות מפעם בחודש, לנשים עם צריכה גבוהה יותר של דגים היה פחות סיכון לשבץ (הסיכון הנמוך ביותר בצריכה של 5 פעמים בשבוע או יותר). ביחס לסוגי השבץ השונים, הפחתה משמעותית בסיכון לאוטם כתוצאה מקריש דם נראתה בנשים שאכלו דגים פעמיים בשבוע או יותר. נמצא שצריכה גבוהה של דגים וחומצת שומן אומגה 3 קשורה לירידה בסיכון לאוטם כתוצאה מקריש דם, בעיקר בקרב נשים שלא לוקחות אספירין באופן קבוע, אך אינה קשורה לסיכון לשבץ מדמם. (הערה - נקודה זו חשובה לאור העובדה שלנוטלי אספירין יש סיכון מוגבר לשבץ מוחי כתוצאה מדימום, בעוד שאוכלי או נוטלי אומגה 3 אין סיכון כזה.)

LYON DIET HEART STUDY, מחקר אקראי מבוקר, כל אחד מהמשתתפים עבר התקף לב. ל – 2 הקבוצות היה פרופיל זהה של גורם סיכון למחלת לב (שומני דם, לחץ דם, BMI, עישון). קבוצת הניסוי קבלה הנחיות לתזונה ים תיכונית, קבוצת הביקורת לא קבלה הנחיות תזונתיות מעורכי המחקר, אך התבקשו ע"י הרופא שלהם לאכול תזונה שקולה. התזונה הים תיכונית במחקר הייתה עשירה בחומצת שומן אומגה 3 וכללה: יותר לחם, ירקות שורש, ירקות ירוקים ודגים, פחות בשר בקר, כבש וחזיר (הוחלפו בעוף), אין יום ללא פירות, חמאה ושמנת הוחלפו במרגרינה עשירה בחומצה אלפא לינולנית (מסוג אומגה 3).
נמצא שבקבוצת התזונה הים תיכונית הייתה ירידה של 50-70% בסיכון למחלת לב חוזרת. העובדה של אומגה 3 יש השפעה מגינה על הלב מרמזת על כך שיכולה להיות ל אומגה 3 השפעה על התוצאות המוצלחות של מחקר זה. באנליזה של מקרים מבוקרים בקרב גברים בריאים לכאורה במעקב של 17 שנים, שכללה 94 גברים שחוו מוות פתאומי כביטוי ראשון למחלת לב ו – 184 גברים כבקורת, המתאימים מבחינת גיל וסטאטוס עישון, נבדק הקשר בין חומצת שומן אומגה 3 לסיכון למוות פתאומי.


בתחילת המחקר נראה קשר הפוך בין רמות אומגה 3 בדם לסיכון למוות פתאומי. בהשוואה לגברים שרמות ה אומגה 3 בדמם היו נמוכות, הסיכון היחסי למוות פתאומי היה נמוך יותר באופן משמעותי בגברים שרמת ה אומגה 3 הייתה ברבעון השלישי והרביעי(כלומר לאלה עם רמות גבוהות של אומגה 3). נמצא שחומצת שומן אומגה 3 בדגים קשורה להפחתת הסיכון למוות פתאומי בקרב גברים גם ללא עדות למחלת לב קודמת.

מחקר קליני כפול סמיות הדגים שהסיכון למות מהתקף לב נמוך ב – 15% כאשר לוקחים תוסף של אומגה 3. עקומת ההישרדות בקבוצת הטיפול ב אומגה 3 סטתה כבר בתחילת המחקר והתמותה ירדה באופן משמעותי לאחר 3 חודשים של טיפול. הירידה בסיכון למוות פתאומי הייתה רלוונטית באופן ספציפי ומשמעותית באופן סטטיסטי כבר לאחר 4 חודשים. במקביל נראתה ירידה משמעותית, אך מאוחרת (לאחר 6-8 חודשי טיפול), בסיכון למוות כתוצאה ממחלת לב כלילית ושבץ מוחי. שימוש בויטמין E לא היה יעיל. ההשפעה המוקדמת של 1 גרם ליום של אומגה 3 על תמותה כללית ומוות פתאומי תומכת בהיפותזה של ההשפעה הנוגדת הפרעות בקצב הלב של חומצת השומן אומגה 3. יתכן וחומצות השומן עובדות על השכבה הפנימית של כלי הדם שנסתמת ברובד השומני.

במחקר אקראי מבוקר שכלל 223 אנשים עם מחלת עורקים כליליים מוכחת, מתוכם 111 קבלו שמן דגים (55% EPA ו – DHA) ו – 112 קבלו פלצבו, יחד עם צריכת חומצת שומן הדומה לתזונה האירופאית הממוצעת, 6 גרם ליום למשך 3 חודשים ולאחר מכן 3 גרם ליום למשך 21 חודשים. בקבוצת שמן הדגים היו פחות אירועים קרדיווסקולרים, משתנים קליניים אחרים לא היו שונים בין 2 הקבוצות. רמות LDL היו גבוהות יותר בקבוצת שמן הדגים. נמצא שצריכה של אומגה 3 מקילה במתינות על טרשת עורקים בבני אדם.

במחקר כפול סמיות אקראי מבוקר שכלל 59 אנשים עם מחלת לב ורמות טריגליצרידים גבוהות בדם שמקבלים SIMVASTATIN (תרופה להורדת רמות שומנים) 40 מ"ג ליום, קבלו באופן אקראי 2 גרם OMACOR - אומגה 3 משמן דגים פעמיים ביום או פלצבו למשך 24 שבועות. 46 אנשים קבלו טיפול פעיל למשך 24 שבועות נוספים. מטרת המחקר הייתה לבחון את היעילות של אומגה 3 בהפחתת רמות טריגליצרידים. נראתה ירידה משמעותית ברמות הטריגליצרידים ב – 20-30% וברמות VLDL ב – 30-40% באנשים שקבלו אומגה 3 בהשוואה לפלצבו. לא נראתה השפעה מזיקה על LDL או HDL או על בדיקות בטיחות ביוכימיות והמטולוגיות. נמצא ש – OMACOR בטוח ויעיל בהפחתת רמות טריגליצרידים במהלך שנה בחולים עם מחלת לב ורמות שומני דם גבוהות ושרמות הטריגליצרידים שלהם נשארו גבוהות למרות טיפול ב – SIMVASTATIN.

במחקר שכלל 426 אסקימוסים מ – NUNAVIK (אזור ארקטי של קוויבק – קנדה) בין הגילאים 18-74 רצו לאמת את הקשר בין ריכוז פוספוליפידים בפלסמה ל – EPA ו – DHA וגורמי הסיכון למחלות לב וכלי דם. אסקימוסים באופן מסורתי צורכים כמויות גדולות של מאכלי ים העשירים ב אומגה 3. נראה שחומצת שומן אומגה 3 הייתה קשורה באופן חיובי לרמות HDL (הכולסטרול הטוב) ובניגוד לכך ככל שריכוז ה אומגה 3 עלה ירדו רמות הכולסטרול, LDL וגלוקוז בפלסמה. לא נראה קשר משמעותי בין אומגה 3 ללחץ דם ורמות אינסולין. נמצא שצריכה של מאכלי ים, המקור העיקרי ל – EPA ו – DHA היא בעלת השפעה יעילה נגד חלק מגורמי הסיכון למחלות לב וכלי דם. התזונה האסקימוסית המסורתית, העשירה ב אומגה 3, כנראה אחראית לתמותה הנמוכה ממחלת לב איסכמית באוכלוסיה זו.
במחקר אקראי מבוקר בו השתתפו 36 נשים לאחר גיל המעבר שמקבלות או שלא מקבלות טיפול הורמונלי חלופי נבדקה ההשפעה של תוסף אומגה 3 בצורת שמן דגים על רמות השומנים והליפופרוטאינים בסרום והסיכון למחלות לב וכלי דם. המשתתפות חולקו באופן אקראי, וקבלו 8 קפסולות ליום של שמן פלצבו (קבוצת הביקורת) או שמן מועשר ב אומגה 3. תוסף אומגה 3 סיפק 2.4 גרם EPA ו – 1.6 גרם DHA ליום, במשך 28 ימים. נמצא שתוספת שמן דגים יכולה להשפיע על גורמי הסיכון למחלות לב וכלי דם, בעיקר ע"י הפחתת ריכוז ה – TRIACYLGLYCEROL והיחס TRIACYLGLYCEROL:HDL . תוספת אומגה 3 יכולה להפחית את הסיכון למחלת לב ב – 27% בנשים לאחר גיל המעבר.
במחקר שמטרתו לבדוק האם תוסף מזון עשיר ב אומגה 3 יכול לשפר רמות שומנים גבוהות ורמות אינסולין גבוהות בחולי לב המטופלים בסטאטינים או בבזפיברטים (תרופות להפחתת כולסטרול ושומני דם- ד.ק.) השתתפו 52 חולים שסווגו באופן אקראי ל – 2 קבוצות. הקבוצה הראשונה צרכה במשך 12 ימים תוסף מזון בצורת ממרח, במינון של 7 גרם ביום, המכיל 67% אומגה 3 (185 מ"ג EPA ו – 465 מ"ג DHA לגרם ממרח), הקבוצה השנייה (קבוצת הביקורת) קבלה ממרח המכיל שמן זית, העשיר בחומצה אולאית. המשתתפים התבקשו להפחית בצריכת שומנים העשירים באומגה 6 בתקופת המחקר. בקבוצת ה אומגה 3 נרשמה הפחתה משמעותית בערכי הכולסטרול הכללי, LDL, תלת טריגליצרידים ואינסולין, אך ערכי ה – HDL והגלוקוז נותרו תקינים. בקבוצת הביקורת נראתה הפחתה משמעותית בערכי ה – LDL בלבד, ללא הבדלים משמעותיים בממצאים אחרים. הממצאים במחקר מוכיחים כי הוספת ממרח תזונתי המכיל חומצות שומן EPA ו – DHA של אומגה 3 מפחיתה באופן ניכר את גורמי הסיכון למחלת לב איסכמית. במטה אנליזה (=סיכום ממצאי מחקרים רבים ) של 11 מחקרים שהתפרסמו בין השנים 1966-1999, שכללו 7951 משתתפים בקבוצת ההתערבות ו – 7855 משתתפים בקבוצת הביקורת, נמצא שצריכת אומגה 3 מהתזונה או כתוסף מזון מפחיתה את התמותה הכללית, תמותה כתוצאה מאוטם שריר הלב ומוות פתאומי בחולים עם מחלת לב.

מסקנות:
ניתן לראות כי המקורות העיקריים ל אומגה 3 עפ"י המחקרים הנ"ל הם צריכת דגי ים או תוסף של שמן דגים, כאשר המינון משתנה, בתזונה יש לצרוך כמה שיותר דגי ים, מינימום 4-5 פעמים בשבוע, ובצורת תוסף בערך 1 גרם שמן דגים ליום. ניתן לראות כי קיים יחס הפוך בין צריכת אומגה 3 לבין מחלות לב וכלי דם. הוצעו מספר מנגנונים המסבירים את ההשפעה המגינה על הלב של חומצת שומן אומגה 3, כולל תפקיד נוגד הפרעה בקצב הלב (ANTIARRYTHMIC), הפחתת רמות שומנים, תפקיד נוגד קרישי דם והעובדה שיתכן וחומצת השומן עובדות על השכבה הפנימית של כלי הדם שנסתמת ברובד השומני.
אמנם כל המחקרים דנים בהגברת צריכת אומגה 3, אך הם לא מתייחסים לצריכה של חומצת שומן אומגה 6 והיחס בין אומגה 3 לאומגה 6. (רוב השמנים הצמחיים במטבח הישראלי עשירים בחומצות שומן אלה, מסוג אומגה 6, כמו שמן חריע, חמניות, סויה ותירס – ד.ק.). קיימות עדויות לכך שצריכה גבוהה של אומגה 6 משפיעה לרעה על תהליכים פיסיולוגים רבים, כגון מחלות כלי דם, עלייה בחמצון LDL, היצרות כלי דם, סמיכות הדם, קרישה מהירה והפחתת רמות HDL. עוד לפני 100-150 שנה צרך האדם את חומצות השומן אומגה 6 ו אומגה 3 בכמות דומה, אולם מאז חלה עלייה מתמדת בצריכת אומגה 6 לעומת הפחתה ניכרת בצריכת אומגה 3. היחס בין צריכת חומצות שומן אלה בישראל ובמדינות המערב נע בין 20-30:1.
לסיכום, עפ"י המחקרים הנ"ל יש לצרוך כמות גדולה של אומגה 3, אך בנוסף יש לציין כי חשוב גם להפחית את צריכת אומגה 6 כדי לקבל השפעה מגינה טובה יותר כנגד מחלות לב וכלי דם.


ד"ר דן קרת סיים בהצטיינות בית ספר לרפואה שליד הטכניון בחיפה ודוקטור לרפואה נטורופתית מאוניברסיטת בסטיר בארה"ב, עובד בשירותי רפואה משלימה במרכז רפואי אסף הרופא, מרכז המגמה לנטורופתיה בבית ספר לרפואה משלימה במדיקולג', מנחה מ- 1994 קבוצות תמיכה למבריאי לב לפי שיטתו של דוקטור דין אורניש.