כרום - Chromium | מינרל - מידע מפורט

 

תפקידים עיקריים של כרום

• מסייע לאינסולין להכניס גלוקוז לתאים ומסייע בהפרשת עודפי סוכר מבדם.‏
• משמעותי במטבוליזם של שומנים - מוריד ‏TG‏ משמעותי ומוריד ‏Total Cholesterol‏ (מוריד ‏LDL‏ ומעלה ‏HDL‏).‏


נגזרות של כרום

chloride, picolinate, Polynicotinate‏, שמרים‎ (G.T.F – Glucose Tolerance Factor) ‎‏.‏
כל הנגזרות מלבד כלוריד מכילות: ח' ניקוטית, גליצין, ציסטאין וחומצה גלוטמית.‏


ספיגת כרום בגוף

‏3-10% מתכולת המזון נספג. ‏Picolinate‏ היא הנספגת ביותר, אך יש מחקרים שמראים שכולם ‏נספגים במידה שווה.‏


סיבות לחסר בכרום

הגוף זקוק למגנזיום, כרום, ויטמינים מסוג ‏B‏ למטבוליזם של סוכר - צריכה מוגברת של פחמימות ‏מזוקקות תגרור חסר/דלדול במרכיבים אלו.‏


סימני חסר בכרום

סוכרת סוג ‏2, עייפות, שינויים במצב הרוח, עלייה בכולסטרול, טרשת עורקים.‏


מקורות במזון לכרום

כבד, דגנים מלאים, סיבים תזונתיים מעודדים ספיגה של המינרל ומכילים גם כמות גבוהה שלו. ‏גבינות קשות, בשר, שמרים, מולסה, פטריות וחלמון ביצה.‏


רעילות

רעילות: מאוד נדיר. בשאיפה של אבק תעשייתי - יכול לגרום לסרטן ריאות, מוטציות ב - ‏DNA‏, לא ‏יקרה מתוסף.‏


שימושים נפוצים של כרום

דיאטת הרזיה - ישנם מחקרים הטוענים שהוא מוריד מסת שומן ומעלה מסת שריר.


אינטראקציות של כרום עם מרכיבים אחרים

• צריכת פחמימות מזוקקות - מעלה הפרשה בשתן של כרום
• כרום מתחרה באבץ ובברזל - לא מומלץ לקחת אותם ביחד
• בשרים מעובדים - עשירים בכרום‏
• ח' פיטית מוריד ספיגה של כרום
• ח' אוקסלית מעלה ספיגה של כרום

 


התוכן בדף זה משמש לצרכי מידע בלבד והוא אינו משמש כעיצה רפואית או תחליף להתייעצות/טיפול עם מומחה/רופא. נשים בהריון, מניקות, אנשים הסובלים ממחלות כרוניות ו/או הנוטלים תרופות יש להיוועץ ברופא או בעל מקצוע בטרם צריכה/שימוש.